Kolínská řepařská drážka

Potěší každého!

Jízdní řád

Pravidelný víkendový provoz od května do října
O prázdninách jezdíme také ve středu
Střídající se parní a dieselový provoz
Pravidelný odjezd vlaků: 9:45, 11:00, 12:15, 13:30, 14:45 a 16:00 hodin
Při špatném počasí máme uzavřené vagóny

Ceník

Všechny vlaky jezdí do stanice Býchory
Délka jedné trasy trvá přibližně 50 minut
Všechny jízdenky jsou zpáteční
Jízdenky lze zakoupit v nádražní budově

Jízdy na objednávku

Svatební jízda, firemní akce, výlet se školou nebo školkou, oslava narozenin
Parní nebo dieselový vlak
Objednat jízdu můžete na jakýkoliv den v roce

Vozový park

Parní lokomotiva BS 80
6 dieselových lokomotiv
Motorová drezína
Uzavřené a otevřené osobní vagóny

Podpořte nás

Akce pražec je možnost symbolického zakoupení pražce
Na pražci je umístěna cedulka s vaším jménem a číslem pražce
Celkem bylo zakoupeno více jak 850 pražců. Děkujeme!

Muzejní expozice

Historie Kolínské řepařské drážky, o pěstování cukrové řepy, lokomotivy
1895 - 1964 Provoz řepné dráhy
2007 - dosud Obnovování řepné dráhy
Prodej pohledů, turistických známek a mnoho dalších suvenýru

Kolín - Sendražice

Parkování přímo v areálu pro více jak 50 aut
Občerstvení v našem bufetu na nástupišti
Dětské hřiště s trampolínou.

previous arrow
next arrow
Slider

O nás

Areál Kolínské Řepařské drážky

Historie

O křd historie O křd historie

Polabské řepařské drážky vznikaly na přelomu 19. a 20. století a jejich délka dosáhla více než 130 km.
Jednalo se o drážky vycházející z Kolína, Vlkavy, Křince, Kopidlna, Dymokur a Liběvsi. Po drážkách byla dopravována cukrová řepa do jednotlivých cukrovarů.
Nejstarší drážkou tohoto typu byla právě kolínská řepařská drážka postavená v roce 1894. Vedla z Kolínského cukrovaru, který stál v místě dnešní Elektrárny Kolín a.s., do Františkova (Ovčáry), do Býchor a až do Jestřábí Lhoty. Celková délka trati dosáhla 10,6 km, odbočka do Františkova měřila dalších 0,9 km. Ke svému účelu sloužila drážka téměř 70 let. Provoz řepařských vlaků zabezpečovaly původně parní lokomotivy, později motorové dvounápravové B 600/70 a BN 60. Vagony uvezly až 8 t řepy.
Celou historie s podrobným popisem lokomotiv a řepných drah v okolí naleznete v naší knížce o historie řepařské drážky. (lze zakoupit v nádražní budově)

Kolínská řepařská drážka

O křd obrázek O křd obrázek

V roce 2000 vzniklo občanské sdružení Klub pro obnovu Kolíské řepařské drážky, nýnější zapsaný spolek Kolínská řepařská drážka z.s., jehož cílem bylo obnovit část nejstarší řepné malodráhy. S finanční podporou EU, Středočeského kraje, Města Kolína a TPCA a celé řady dalších dárců se podařilo během 10 let znovu postavit 4,5 km úzkorozchodné dráhy, areál nádraží v Kolíně-Sendražicích a koncovou stanici v Býchorech. Velká čast trati byla postavena členy Klubu, zároveň se členové podílejí na opravách a rekonstrukcích lokomotiv a vagónů. Slavnostní otevření prvního obnoveného úseku řepařské drážky se konalo 23. června 2007. V další etapě byla trať prodloužena na Výrovnu, pak následovala stavba trati na Mlýnek a vybudování netradiční naučné stezky kolem trati. V posledních dvou etapách byla dostavěna trasa do stanice Býchory a v roce 2015 byla slavnostně konečná stanice otevřena. V dalším roce tam vznikl dětský park, který čeká ještě řada vylepšení.
V současné době se snažíme dostavět velmi potřebné depo pro vagóny na nádraží, které bude sloužit ke krytému stání výletních vagónú. Ty jsou zatím umístěny venku a jsou neustále poškozovány výkyvy počasí. Pracujeme na zprovoznění další dieselové lokomotivy BN 60H a čeká nás rekonstrukce dalších dvou vagónů, protože návštěvníků přibývá a my chceme všem poskytnout pohodlné svezení.